W celu umożliwienia lepszej dostępności do Galicji (Polska), Austro-Węgry postanowiły wybudować trasę kolejową pomiędzy Trebišovem, a Galicją. Trasa pokonywała Grzbiet Karpacki przez dolinę Vydranki, pod Przesmykiem Łupkowskim do osady Stary Łupków w Galicji. Duże przewyższenie wymagało budowy trasy, która wyraźnie pnie się po zboczach szczytów,
a najwyższą część grzbietu pokonuje za pomocą tunelu o długości 461 metrów.
Pierwotnie miał on mieć aż 750 metrów i wcięcia głębokie na 20 metrów. W latach 1882 – 1920 cała trasa była dwutorowa. Po powstaniu niezależnej Polski i Republiki Czechosłowackiej transport z kierunku północ-południe zmienił się na wschód-zachód i z trasy nigdy już nie korzystano.
Tunel został uszkodzony podczas I Wojny Światowej i II Wojny Światowej. Dzisiaj tunel został wyremontowany, a trasa jest przygotowana na przyjęcie turystów.